maandag 14 januari 2008

Pussycat

Lieve lezers! Zoals jullie hieronder opnieuw in een sappig verslag van Ine kunnen lezen zijn we net terug van vijf dagen op en top bezinning. Ik had gehoopt dat Ine eindelijk het licht zou hebben gezien of zich ten minste bezind zou hebben over haar zondig gedrag ten op zichte van mij maar niets is minder waar! Ze blijft steeds weer redenen vinden om me uit te lachen. Deze keer met mijn uiterlijk! Vorige zondag liep ik een zonneslag op. Hierdoor strompel ik, een week later, nog steeds innig fuchia, blaren incluis, door de Oegandese straten. Ik geef toe, samen met mijn turkoois gevlamde onderbroeken (zie in een eerder verslag) en dat 'dwoas klakske' dat het werkelijk geen zicht is! Komt daar dan nog eens bij dat we nieuwe paspoorten moeten laten maken (de vorige zijn we kwijtgeraakt tijdens een overvalletje ; we zijn ok!!!) en daar horen dus pasfoto's bij. Ik kon niet anders dan mijn verfrommelde en vuurrood geblakerd gezicht op de gevoelige plaat laten leggen. Ine heeft de ambassade omver gebruld toen ik ze aan de consul overhandigde (ik wou ze haar niet tonen)! Wat is het fijn om steeds weer voor schut gezet te worden door diegene waar je noodgedwongen nog 6 maand 24u/24u mee moet samenleven! :-)

Maar wraak kan zoet zijn...

In Hoima en Fort Portal hebben ze de gewoonte om mensen een 'petname' te geven. Het is een koosnaampje dat je krijgt als kind, door je ouders. In plaats van elkaar met de (voor)naam aan te spreken, gebruiken ze de petname. Het is eigenlijk vooral een teken van respect als je elkaar zo begroet. Een priester uit Fort Portal gaf ons een paar maanden terug een petname. Ine 'Awooli' en ikke 'Akiki'. Hij zou ons per email laten weten wat het precies betekent en waarom hij aan mij Akiki en aan Ine Awooli gaf. Tot op heden kregen we nog geen verklarende mail van hem. Tijdens de retraite zijn we echter op de hoogte gebracht van de betekenis... Akiki betekent "moeder van allemaal" en ook "leider". Ik vind dit een hele eer. Ine was zich al aan het verheugen op die van haar. Blijkt dat Awooli "pussycat" wil zeggen. Dit hoeft geen verdere uitleg! Ik lag in een deuk en Ine zag er nog beroerder uit dan toen ze haar Xaveri-uniform aan had!!! Na die complimentjes tijdens de voetbalmatch is zij de fat pussycat en ik de rugbyleider, ole!!!!

Aan allemaal een fijne dag nog en graag tot een volgende!
Vurige Hilde x.

Geen opmerkingen: